Shoppingboeddha's in HongKong

14 augustus 2017 - Hong Kong Island, China

IMG_7434's Morgens vertrekken we vanaf een pietepeuterig vliegveldje dat verscholen ligt tussen de bergen en bewolking. 's Middags ervaren we een indrukwekkende landing als we tussen duizenden wolkenkrabbers over het water van miljoenenstad HongKong scheren en op een van de vele eilandjes uitrollen.

Als je met een reuzenpin het hartje centrum zou moeten markeren, wordt onze hotelkamer in deze voormalige Engelse kolonie op zeker doorklieft. Meer centraal kunnen we niet zitten. Daar staat wel iets tegenover: een minikamer van 7 m2 op de 7e etage van een gebouw dat iets weg heeft van een vervallen Bijlmerbajes. We zijn er op voorbereid en richten ons op de stad.

En wat een stad is dat! HongKong blijkt geen China te zijn (en niet alleen omdat ze rechts rijden). Vinden ze zelf ook want voor deze "administratieve regio" heb je geen visum nodig. Betekent wel dat je na binnenkomst niet zomaar weer terug mag naar het moederland. Nou staat shoppen hoog op het verlanglijstje en schijnt HK daar uitermate geschikt voor te zijn dus wij maken ons niet zo druk over de afgesloten weg terug.

De vele vele winkels in de vele vele straten doen het hart van de shopper inderdaad sneller kloppen. De grote en dure merken voeren daarbij de absolute boventoon: Gucci, Chanel, Prada, Louis Vuitton, Rolex, Cartier, Armani, Panerai en wat je verder nog kunt bedenken. Voldoende klandizie klaarblijkelijk voor de dure speeltjes van deze makers en het past ook wel bij de enorme inflatie die we na ruim 1.000 km vliegen meemaken.

Maar HK heeft meer te bieden. Tot twee maal toe (eenmaal vanaf de Star Ferry pont en eenmaal vanaf de kade) tellen we af voor een spetterende lichtshow die de skyline met laserstralen in vuur en vlam zet. Althans, als we de verhalen en filmpjes op internet moeten geloven. Nou is die skyline op voorhand al prachtig en van enorm veel licht voorzien maar een indrukwekkende show is het zeker niet. We vermoeden dat alleen bij heel speciale gelegenheden wordt uitgepakt of dat de stoppen zijn doorgeslagen.

De mannelijke reizigers proberen een andere internet-tip uit: het klooster van de 10.000 boeddha's. Door een andere interpretatie van de route zijn we een aantal kilometer langer onderweg (met de benenwagen) maar zoveel boeddha's die ons links en rechts vergezellen op de steile weg omhoog is een prachtige ervaring. Geen enkele boeddha is gelijk en het uitzicht op de top is prachtig. De temperatuur is op zeeniveau zeker 20 graden gestegen maar ongetwijfeld door al die gekweekte extra rode bloedlichaampjes tijdens onze hoogtestage doet ons dat niets.

Maar het uitzicht heeft een bovenbaas. In HK heet die Victoria Peak. We nemen een taxi naar dit uitkijkpunt op 550 meter hoogte en vergapen ons aan de hoogbouw die deze stad vormt. Er is in deze metropool simpelweg geen normaal huis terug te vinden; alles gaat de hoogte in en 30 verdiepingen lijkt het minimum.

Vanaf hier moet de langste roltrap ter wereld wel een mooie vervolgattractie zijn. De taxichauffeur begrijpt wat we bedoelen maar niet dat we graag de roltrap naar boven willen nemen. Hij zet ons af op het hoogste punt en dat blijkt een nog slechtere keuze dan gedacht als we constateren dat de recordroltrap alleen van beneden naar boven gaat. Daar gaan die kuiten weer...

HongKong schuurt duidelijk meer tegen de westerse cultuur en gewoonten aan dan de rest van China. Met een heel duidelijk en sterk aanwezig eigen oosters sausje. Daarmee is HongKong wat heel China mogelijk kan worden. Áls de nieuwe leiders voorzichtig met deze kip en haar gouden eieren omgaan. En dat is best lastig. Het heeft 150 jaar geduurd om die succesvolle oost-west mix te brouwen. Welk regime (en zeker een regime dat altijd gelijk heeft) kan zoveel geduld opbrengen?

Wij wachten er in ieder geval niet op. De vuurtoren roept. Het heeft lang geduurd maar die lokroep is na bijna vier weken niet meer te negeren. Die weken gaan het geheugen in als ontdekken en avonturieren. Misschien nog wel meer en daardoor ook zwaarder dan vooraf gedacht. Maar deze Groentjes zijn absolute toppers (net als het thuisblijfgroentje natuurlijk). Geen wanklank, geen gezeur, geen gemekker, positief en genieten. More than you know!

1. Adrie Ruurs:
    15 augustus 2017
    Jammer dat je verhalen nu afgelopen zijn was iedere keer genieten!
    Ben wel blij dat jullie weer thuiskomen!!
    Jullie hebben in ieder geval genoten!
    Bedankt voor de mooie verhalen ,foto's en filmpjes!!xx
  2. Daan B:
    Prachtig!!!!
    Welkom thuis!
  3. Trudy.groenendaal.:
    15 augustus 2017
    Elke keer weer feest om te lezen . En dat ga ik nog heel vaak doen. ! Fijn om jullie weer te zien ! Welkom thuis. ❤️
  4. Koos:
    15 augustus 2017
    Tot het laatst mooie verhalen bedankt en welkom thuis
  5. Robert:
    15 augustus 2017
    Wij hebben in ieder geval ook een stuk mogen meegenieten van dit bijzondere land middels deze verhalen en de groepsapp. Welkom thuis!!!! :-)