De groene bulten van Yangshuo

3 augustus 2017 - Yangshuo, China

IMG_8032Yangshuo gaan we missen. Niet vanwege de Chinezen hoor. We blijven er aan werken maar de band met deze gesloten medemensen blíjft een beetje stroef. Nee, we gaan deze stad missen omdat het is verstopt tussen ontelbare grote en kleine bergen waar het groen vanaf spat en waar na elke bocht nog veel meer groene broertjes en zusjes tevoorschijn komen. En tussen al die bulten slingert de Yu Long rivier (aftakking van de Li rivier) waarop mensen op bamboevlotjes zich loom laten afzakken (of ze zijn inmiddels dood na 2 uur in de volle zon).

Al dat moois is heel goed op de fiets te ontdekken. Wel blijven fietsen want het zuchtje wind dat je daarmee zelf produceert, is net genoeg om geen spoor van lekkend vocht achter te laten. We houden uiteindelijk de trappers stil bij de Giggling Tree waar de (uiteraard Nederlandse) uitbater patatjes oorlog en broodjes gezond serveert. We hoefden niet lang na te denken...

Op de fiets is leuk (let op: vrouwen op scooters hebben altijd voorrang) maar het kan nog leuker. We ruilen de tweewielers in voor één elektrische vierwieler met overkapping (ook wel golfbuggy genoemd). Briljant! We scheuren langs rijstvelden, toeteren door oude dorpjes, steken wankele bruggetjes over, kopen bloemetjesdiademen van de dorpsheks en schieten alle rolletjes vol.

Het zwembad is daarna een heerlijke plek om uit te puffen en nieuwe krachten op te doen. Weg van het drukke centrum op een stille plek langs de rivier onder ons eigen stukje karstgebergte. Een privé show van een afgetrainde aalscholver die op commando dikke vissen opduikt voor zijn baasje is een mooie bonus. Net als de nachtelijke hemelse lichtshow met wolkenwater waardoor je begrijpt waarom ze hier af en toe met bootjes door de straten gaan.

1. Adrie Ruurs:
    Geweldig verhaal weer!
    Prachtig filmpje en mooie foto's!
    Wat is het daar moooi!xx
  2. Trudy.groenendaal.:
    4 augustus 2017
    Oké , ik word nu toch, erg enthousiast! Deze verhalen en plaatjes vind ik prachtig . Vooral de Hollandse snack lijkt mij een welkome afwisseling . En de golfbuggy ziet er erg rellext uit .Blij dat het zo mooi is .liefs .xx
  3. Daan B:
    4 augustus 2017
    Mooi verhaal weer!Leuk Myrthe jou achter het stuur van de golfkar te zien zitten!
    Prachtige natuur!