GASTCOLUMN: Het dieet dat China heet

1 augustus 2017 - Yangshuo, China

Door: Myrthe

IMG_5825Misschien ook leuk om eens wat te horen van míj, Myrthe, in plaats van de persoon die überhaupt op het idee komt om naar het land te gaan waar je telefoon al op hol slaat als je Instagram aanklikt (lang leve de VPN...)!

Reizen door China is niets anders dan keiharde topsport lieve mensen. Geloof me, elk olympisch atleet of Victoria Secret model moet dit gewoon even een maandje doen voordat een topconditie van ze wordt verwacht. Ik heb uit betrouwbare bron zelfs vernomen dat de kilo's er harder afvliegen dan wanneer je points telt bij de Weight Watchers. Dus misschien moeten we gewoon een dieetboek schrijven of clubje gaan beginnen met z'n allen (vet gezellig ook!).

Je was me waarschijnlijk al kwijt bij 'Victoria Secret model' en ik hoor je nu denken...wát is dat geheim dan toch? Ach, simpeler kan eigenlijk niet.

Ten eerste is chinees eten, nou ja, precies zoals je het verwacht. Want dat ze in China vooral geen Foeyonghai, saté en kroepoek op de menukaart hebben staan was ons gelukkig wel bekend. Wat dan wel? Dat vragen wij ons ook een beetje af. Het ruikt in ieder geval bijzonder, ziet er nog wat bijzonderder uit en is waarschijnlijk gemaakt van één van de dieren die we in kooitjes langs de weg hebben zien staan.

Je begrijpt, weg is de honger. En als we wat vinden waar we wel blij van worden, kan je nou ook niet echt zeggen dat het in de buurt komt van een erg calorierijke maaltijd. Zo hebben jullie waarschijnlijk wel gelezen hoe gelukkig we werden van de lekkerste Pekingeend ooit en aten we op aanraden van Q heerlijke dumplings. Omkomen zullen we niet hoor, we hebben nog een voorraadje cup-a-soup en ach, rijst hebben ze overal. Beetje jammer wel dat als je eindelijk 5 rijstkorrels op je stokjes hebt gekregen er maar 3 korrels in je mond belanden. Ben ik er na twee pogingen wel weer klaar mee.

Dan hebben we nog een tweede en natuurlijk ontzettend onmisbaar punt binnen elk dieet: beweging. Want we bewegen heul wat af hier. Van sprintjes naar de metro tot de bezoekjes aan squad wc's (=een gat in de grond). Daarnaast zetten we nogal veel stappen op een dag en zijn temperaturen van rond de 37 graden geen uitzondering. Je raadt het al, dat betekent onmenselijk veel zweet produceren en ik heb het even gegoogeld.... Ook dát zorgt voor het verbranden van calorietjes en is dus een prachtige toevoeging aan het China dieet.

Voordat jullie een inzamelingsactie beginnen om ons hier zo snel mogelijk weg te halen: verder hebben wij (of in ieder geval ik) het super leuk. Ik vind het heel bijzonder om in een wereld te zijn die zo ongeveer het tegenovergestelde is van wat we gewend zijn, heb al de meest bizarre uitzichten met bergen gezien, heel wat mega schattige Chinese mini vriendinnetjes gemaakt en roep de hele dag Ni Hao naar iedereen die ik zie. Gewoon, omdat ik het leuk vind.

X, Myrthe

1. Daan B:
    1 augustus 2017
    Haha Myrthe wat heb je leuk geschreven! Dus op naar China voor size zero!
  2. Koos:
    1 augustus 2017
    Goed geschreven heb genoten.wat betekend ni hap gr opa xx
  3. Koos:
    Hi HAO sorry
  4. Trudy.groenendaal.:
    1 augustus 2017
    Ha Mythe . Goed verslag . Tja en lekker peuzelen hoort er een beetje bij . Wij leven mee , En genieten van ons ontbijtje bij v/d Valk . Ik hoop dat er snel weer iets lekkers op tafel komt voor jullie. Liefs oma.
  5. Karin:
    1 augustus 2017
    Leuk geschreven Myrthe! Hoop überhaupt dat je dit kunt lezen met dat slechte internet daar :-). We kijken uit naar het volgende verhaal.
  6. Robert:
    1 augustus 2017
    Ni Hao, geweldig leuk geschreven Myrthe! :-)
  7. Adrie Ruurs:
    1 augustus 2017
    Heel leuk geschreven Myrhte.
    Zit toch in de genen van de fam Groenendaal.
    Nu Rijk nog!!
    Biek is een Ruurs wie weet komt zij ook nog met een verslag.
    Liefs van oma Aad!!
  8. Maud:
    5 augustus 2017
    Persoonlijk zou ik het Amerika dieet afraden ;)
  9. Marja:
    7 augustus 2017
    Wat een leuk stukje, Myrthe, je schrijft net zo boeiend als je vader!
  10. Amieke:
    16 augustus 2017
    Lieve familie, ben helemaal benieuwd naar jullie slanke verschijning. Zondagavond Chinees, heerlijk!
    Wat onwijs leuk geschreven Myrthe!